فهمیه عارف نیا بانوی از جنس تلاش و خودباوری
فهمیه عارف نیا بانوی از جنس تلاش و خودباوری
من مهندس کامپیوتر و رتبه پنج المپیاد ریاضی دانشجویی هستم. در دانشگاه جزء برترین دانشجوهای رشته خودم بودم، همیشه فکر تصورم این بود من یکی از مدیران مجموعه های بزرگ می‌شوم.

به گزارش خبرنگار نقش قلم نیوز حامی کوماهی، بانویی پر تلاش و صاحب ایده که این روزها علاوه بر تولید مضاعف با کیفیت بالا به صادرات هم نگاهی دارد. فهمیه عارف نیا بانوی اهل بروجرد، کارآفرین و عضو کمیسیون کارآفرینی زنان بازرگان، منتخب در سازمان بین المللی ناسا، عضو آکادمی نابغه شو،عضو شبکه جهانی کارآفرینی،عضو انجمن مطالعات زنان، نخبه صنعت جوراب بافی در تیم نخبگان حامی نخبگان کشور امروزه به یکی از زنان تاثیرگذار در این صنعت تبدیل شده است. وی خالق برند شیکانیا است و توانسته جوراب‌های متنوع و با کیفیتی را تولید و به مرحله فروش در کشور برساند. گفت وگویی با وی ترتیب داده ایم که از نگاهتان می‌گذرد:

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
فهمیه عارف نیا اهل بروجرد و مدیر و خالق برند شیکانیا و در حال حاضر در کارگاهی در بروجرد با تجهیز دستگاه‌های مدرن و به روز توانسته ام در صنعت جوراب بافی به هماره هفت فرد دیگر که در این کارگاه مشغول به کار هستند مشغول به فعالیت باشیم.

شما تحصیلات عالیه هم دارید. خودتان بفرمایید؟
من مهندس کامپیوتر و رتبه پنج المپیاد ریاضی دانشجویی هستم. در دانشگاه جزء برترین دانشجوهای رشته خودم بودم، همیشه فکر تصورم این بود من یکی از مدیران مجموعه های بزرگ می‌شوم.

شما از نخبگان این صنعت هم هستید و رزومه قابل قبولی دارید. در این زمینه هم توضیح بفرمایید؟

خدا را شاکرم که پس از تلاش‌های مضاعف و ایده پردازی‌ها توانستم در مراکز بین المللی و داخلی کشور خودمان در قامت نخبه و فرد کارآفرین حضور داشته باشم. درج رزومه کارآفرینی در مرکز بین المللی ناسا ، عضو انجمن مطالعاتی زنان، درج رزومه در سازمان ملل متحد، عضو آکادمی نابغه شو، عضو رسمی شبکه جهانی کارآفرینی، عضو زنان بازرگان و سایر جاهای دیگر حضور به عمل رسانده ام.

چطور شد تصمیم گرفتید در صنعت جوراب بافی فعالیت داشته باشید؟

یک روز در حال تماشای تلویزیون بودم که در برنامه ای کارگاه کوچک تولیدی جوراب را نشان می‌داد و همان لحظه جرقه ای در ذهن من ایجاد شد و به همین خاطر شروع به جستجو و سرچ در فضای مجازی کردم اما صرفا بسنده به جستجو در فضای مجازی نداشتم و عزمم را جزم کردم و به شهرهای مختلف همدان و اراک سفر کردم و دیدن کارگاههای مختلف را در برنامه ام قرار دادم و پس از تحقیقات تصمیم گرفتم این کار را شروع کنم. اوایل با چهار دستگاه مکانیکی شروع کردم و خیلی سخت بود. همه‌ی فنی کارهای دستگاه جوراب بافی معتقد بودند این کار یک خانم نیست و به اصطلاح خودشان می گفتند بیخود وقتتون را برای جوراب بافی تلف نکنید ، حتی وقتی قرار شد قرارداد ببندیم برای کارگاه ، آقای مالک گفتند میدونم که چند ماه آینده باید بگردیم برای شما جوراب هاتون رو بفروشیم که می خواهید کارگاه را جمع کنید و جالب بود همه میگفتند یک خانم نمی تواند.

با توجه به انرژی‌های منفی پیرامون شما بود چطور شد فهمیه عارف نیا در حال حاضر موفق شده است؟

عقیده من به طور کل در زندگی این است که آدم یا کاری را شروع نمیکنه یا وقتی شروع کرد باید بهترین آن ایده و کار باشد و اینکه دست از تلاش و خلاقیت برندارد.

از کارگاه و تولید انواع جوراب‌ها بگویید؟
در حال حاضر در کارگاه ما هفت پرسنل با دستگاه‌های به روز که شش دستگاه است مشغول به کار هستند و تولید انواع جورابهای مردانه و زنانه در مدلهای ساق دار ، نیم ساق ، مچی ، کالج با بهترین نخ هندی ، اسپاندکس کاور ، روسو پنجه گیری تولید می‌شود.

رمز موفقیت خانم عارف نیا؟
درجا نزدن، تلاش مضاعف، مایوس نشدن و توجه نکردن به انرژی‌های منفی از جمله رموز موفقیت در صنعت جوراب بافی بوده است.
در پایان چه صحبتی دارید؟
جا دارد از جناب آقای حامد کوماهی ملقب به حامی که به شهر ما آمدند و حامی زنان کارآفرین هستند تشکر داشته باشم همچنین از آقای صفری ، مدیرکل اقتصادی استانداری لرستان، آقای اصل مرزی ، ریاست صنعت و معدن بروجرد، آقای کمال زارع وارد کننده دستگاه ویلت، آقای سجاد ایمانی مدیر مجموعه تهران گردباف و دیگرعزیزانی که در این مسیر بنده را یاری کردند تشکر ویژه داشته باشم.