مقاله ای در باب مقام حضرت عباس ( ع ) ، گردآورنده استاد سمیه اکبری فرد
مقاله ای در باب مقام حضرت عباس ( ع ) ، گردآورنده استاد سمیه اکبری فرد
یکی از خصوصیات بارز حضرت عباس( ع ) اطاعت مطلق از امام زمان و جهاد در راه ولایت است و در تمام حادثه عاشورا، دوش تا دوش امام خود جنگید و از مقام ولایت پذیری به نحو احسنت دفاع کرد.

•روز محشر شهداء به حال عباس (ع ) غبطه می‌خورند
روز تاسوعا را به نام شهید سردار حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام در تقویم نامگذاری کرده اند او پیشتاز شهیدانی بود که امام سجاد علیه السلام درباره ایشان می فرماید برای اباالفضل در نزد خداوند متعال مقام بسیار والایی است که همه شهیدان در روز قیامت به حال او غبطه می خورند ..
در ابتدا بگوییم که هیچ خطیب تمام توانمندی و هیچ نویسنده چیره دستی توان آن را ندارند که در وصف او بنویسد و بگوید، اما این حقیر ثواب این مقاله و گردآوری کردن آن را به ساحت سید الشهداء و یاران باوفایش و امام عصر، سردار سلیمانی و شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافعین حرم و اموات تقدیم می‌دارم.
•ام البنین مادر ادب و ارادتمند به امام زمانش
حضرت عباس علیه السلام که دست پرورده پدرش امیرالمومنین علی علیه السلام است و مادرش خانم ام البنین سلام الله علیه، بانویی که خود را کنیز فرزندان فاطمه سلام الله علیها می دانست زنی که ارادتش به اهل بیت علیه السلام همین بس که وقتی بشیر خبر شهادت فرزندانش را به او داد وبه آرامی فرمود مرا از حسین فاطمه سلام الله خبر بده. فرزندان من و هر آنچه که زیر آسمان است به فدای حسین باد.
•عموي ما عباس، داراي بصيرتي نافذ و ايماني استوار بود
اما روایتی از امام صادق(ع) در وصف بزرگی و مقام حضرت عباس(ع) بیان شده است: حضرت فرمودند: «کان عمنا العباس نافذ البصيرة صلب الايمان جاهد مع أبي عبد الله الحسين و مضي شهيدا»، «عموي ما عباس، داراي بصيرتي نافذ و ايماني استوار بود، همراه اباعبدالله(ع) جهاد كرد و آزمايش خوبي داد و به شهادت رسيد.»
•حضرت عباس (ع ) مرد ولایت و ادب بود
یکی از خصوصیات بارز حضرت عباس( ع ) اطاعت مطلق از امام زمان و جهاد در راه ولایت است و در تمام حادثه عاشورا، دوش تا دوش امام خود جنگید و از مقام ولایت پذیری به نحو احسنت دفاع کرد.از جمله ویژگی‌های این سردار رشید می‌توان به ادب، فتوت، مروت، وفا، مواسات، ایثار و از خودگذشتگی اشاره کرد. در واقع قمر بنی هاشم وارث فضائل و کمالات پدر بزرگوارش حضرت علی علیه السلام بود، انسان کامل و شخصیت بی مانند و همه معیارهای اصلی اسلامی و ارزش های والای انسانی را در روز عاشورا در سخت ترین لحظات در کنار امام زمانش و بر کرانه نهر علقمه عینیت بخشید.
•عباس علیه السلام معلم ولایت در کلاس درس امام شناسی بود
حضرت عباس علیه السلام ، حقیقتا معلم ولایت بودند، متانت در رفتارشون وصداقت در گفتارشون و اخلاصی که درکردارداشتند بهترین نمره را از سید الشهدا(ع) دریافت کردند و امام حسین علیه السلام او را بنفسی انت یااخی ، جانم به فدایت ای برادر خطاب کردند.
•فرزندانمان را ابوالفضلی تربیت کنیم
در پایان تصریح می‌کنم با الگو گرفتن ازخانم ام البنین سلام الله برای فرزند و سربازی امام زمان عج،
فرزندانی تربیت کنیم که همانند حضرت عباس(س) سربازی شجاع،استوار، مجاهد و ولایتمدار باشند و تا آخرین نفس در مسیر ولایت باقی بمانند.